Dunaföldváron többször próbálkoztak egy középiskola létrehozásával, ezek a
kísérletek nem voltak eredményesek.
A fordulatot az 1945 utáni meghatározó politikai – társadalmi – gazdasági változások
hozták.
A községi tanács 1952-ben adott megbízást Rojkó József igazgatónak, hogy hozza
létre a régóta tervezett középfokú oktatási intézményt. A támogatás alapfeltétele: egy
iskolának alkalmas épület. Ez a már korábban államosított volt ferences rendház nagyobbik
része lett a Templom utca 5. szám alatt.
A szervezőmunka példás gyorsasággal folyt, jelentős társadalmi munkával: épület –
átalakítás, tanulószervezés, egy tantestület összeállítása, szemléltetőeszközök gyűjtése,
készítése, könyvtár létrehozása, menza kialakítása.
A féléves felkészülés nyomán 1952. szeptember 1-én elindult az első tanév!
Dunaföldvár remek földrajzi – közlekedési adottságai (Duna – híd) nyomán három
megyéből 56 tanuló kezdhette meg a tanévet egy osztályban. Volt, aki gyalog, volt, aki
kerékpárral (többen a szomszéd településekről!), autóbusszal, vonattal érkezett nap, mint nap
a hatnapos tanítási hét óráira. A tanulók fele helybeli volt. A nagy osztálylétszámot a korabeli
szabályok szerint bontották: humán ill. reál tagozatra. A tanulók fele lány volt.
Az oktatás mostoha körülményekkel, de nagy tanári találékonysággal,
diáklelkesedéssel jó eredményeket hozott az 1957-ig fennálló osztályvizsgás rendszerrel.
Szinte azonnal megkezdődött a sportélet, kulturális versenyekre (néptánc), kirándulásokra,
további épület-átalakításra is sor került.
1953 szeptemberében útjára indult a felnőttoktatás is, a munka mellett érettségizni
akarók képzése.
A gimnáziumnak 1955-ben már 200 tanulója volt, nőtt a tantestület létszáma is.
1956 többszörös mérföldkő volt az iskola életében. A diákok szavazataival a
gimnázium felvette Magyar László Afrika-kutató nevét. Magyar László gyermekéveit
nagyanyja dunaföldvári Kossuth téri házában töltötte, első iskolaéveit pedig a „nemzeti
oskolá”-ban, a Templom u. 9 sz. alatt. Ettől az évtől lett új selyemzászlója az intézménynek, a
zászlóra kerülő hímzett felirat az iskola címere körül: „Non scholae sed vitae discimus!”,
azaz: „Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk!”. A zászlóra ebben az évben felkerült
az első ballagók szalagja is – máig tartó hagyományt elindítva – hiszen 1956-ban lezajlottak
az első érettségi vizsgák.
A legkiemelkedőbb tanulók egy „Aranykönyv”-be írhatták be nevüket. Az iskolai
egyenruhához megújult a sapka is, sötétkék színű lett, közepén címerrel, azon Dunaföldvár
szimbólumai voltak: piros-kék alapon a vártorony és a Duna hullámai.
Az 1950-es, 1960-as évek fordulóján megújult a képzés: a mezőgazdasági jellegű,
kísérleti 5+1-es típusú oktatás, azaz egy politechnikai képzés indult. Ez a forma a következő
években meghatározó lett.
Az 1961. évi III. törvény által erőltetett beiskolázást követően az osztályok száma 8-
ról 11-re, a tanulólétszám közel 400(!)-ra nőtt. A mennyiségi igényekre jelentős erőforrásokat
kellett koncentrálni, a minőségi fejlesztés másodlagossá lett a „politechnizálós” években,
amikor az irányításért felelős szervek a gyakorlati nevelés fontosságát hangoztatták.
Az 1960-as évek eleje-közepe az iskola kézilabdasportjának egyik legendás időszaka
is volt, ám a gimis néptánccsoport az aranyéremmel tért haza az 1963. évi keszthelyi
Helikonról.
1964-re a levelező tagozat 5 csoportjában 160(!) fő tanult. A politechnikai képzésben
szerepet kapott a gépszerelés, a méhészet, a kertészet, a fémmegmunkálás és az igen
népszerűvé váló szabás-varrás.
Az 1965. évi tanügyi reform változást hozott a humán-reál tagozatos differenciálás
helyett a szakkörökön nyugvó tudásbővítést írta elő (8 szakkör működött). Az 5+1-es oktatás
kezdett visszaszorulni, helyette heti 2 órás gyakorlati képzés indult. Kiemelkedő, hogy az új
óratervvel külön tantárggyá lett a magyar nyelv és a magyar irodalom (benne a
filmesztétikával).
Az 1965-1970 közötti években több, a gimnázium mellett magát évtizedekre
elkötelező tanár érkezett, tovább biztosítva ezzel az alma mater folyamatosan igényes képzési
színvonalát.
A kis korszak a felsőoktatásba felvettek kedvező mutatószámai mellett egyfajta
kulturális fénykor is volt. A sorozatos nemzetiségi estek (lengyel, orosz, bolgár, stb…)
nagyszerű szellemi-gyakorlati tevékenységet, korabeli KISZ-ben végzett munkát, közösségi
élményt, magas színvonalat, más kultúrák megismerését adták szereplőnek, nézőnek egyaránt.
Az 1970-es évek elején újabb útmutatásokat hirdettek a „fenti” hivatalok:
tananyagcsökkentést, újabb érettségi szabályzatot, a házi feladatok korlátozását.
Ebben az időszakban a tanulói létszám mintegy 200-230 főt tett ki, a tantestületet 15-
17 pedagógus alkotta (plusz „menzás nénik”, iskolatitkár, gondnok, fűtő, takarítók).
A továbbtanulást, a jó szintű érettségit szolgáló minőségi munka színvonala
megmaradt, ám a beiskolázási mutatók romlottak, a hátrányos helyzetű tanulók száma
növekedni kezdett. Számottevően csökkent a tantestület létszáma.
Az 1970-es évek közepe a mostohábbá váló körülmények (eszközbeszerzési gondok,
stb…) ellenére az épületben biológiai kísérleti tantermet is jelentett (elkötelezett tanáritechnikusi
odaadással), a sportpályákon pedig egy atlétikai virágkort, szép megyei és országos
eredményekkel.
1978-79 a Magyar László Gimnázium történetének mélypontja lett: 150 tanuló, 11
tanár, egy- egy új osztály indítása a szokásos kettő helyett – elérte az iskolát az 1960-as évek
születéscsökkenésének hatása. Országos és megyei irányelvek fogalmazódtak meg az ún.
kisgimnáziumok elsorvasztásáról.
A kedvezőtlen tendenciák által kialakult feszült légkört ekkor is oldotta néhány
figyelemre méltó fejlemény: a tantestület és a diákság – Dunaföldvár a nagyközség maga
mögött tudva – küzdött az iskoláért. Ekkor is akadtak jó egyéni és csoportteljesítmények
(néptánc, népdal, sport így pl. a tájékozódási futás és a természetjárás szép eredményei).
1979-től a túlterhelt tantestületre újabb izgalom várt: az országos oktatási-nevelési terv
részeként a fakultatív rendszer bevezetése. Az ekkori, kötelezően választott fakultációk célja
nagy- és kisvárosban egyaránt az volt, hogy javítsa a tanulók pályaorientációját, legyen mód
elmélyülni választott tárgyak tananyagában, növelje a tanulási-elsajátítási esélyeket (heti 7 óra
+ 2 szabadon választható óra).
1980. fordulatot hozott az MLG-ben. A végzős évfolyam a gondok ellenére jól
érettségizett és biztatóak voltak a felvételi teljesítmények is. Kissé növekedett a tanulói
létszám, újrafogalmazták Tolna megye közoktatás-politikai elveit, megújult az iskolavezetés.
Jól sikerült az országossá növekedett dunaföldvári ötlet, a Magyar László Afrika-műveltségi
verseny, ismét szép szakmai sikerek születtek a tanulmányi versenyeken, és – végre! – átadták
a település akkor hatalmasnak számító tornacsarnokát közös, általános iskolai és gimnáziumi
használatra. A testnevelés feltételei látványosan javultak.
Új lendületet kapott, egységesebb lett az oktató-nevelő tevékenység, a
tehetséggondozás, a gyengébbek, a lemaradással küzdők kiscsoportos korrepetálása.
Szélesedett a gimnázium kapcsolatrendszere, megújult, rugalmasabb lett az ifjúsági
mozgalom. (Utóbbi működtetése a pártállami országban immár évtizedek óta hatalmi elvárás
volt). Továbbra is jól működtek a hagyományos, akkor sokak által kedvelt nyári építőtáborok
(a kétkezi munka mellett rengeteg egyéb élménnyel), útjára indult az iskolai újság, a Dunai
Diák (DUDI).
Az 1980-as évek első felében végre látványosan bővült a tantestület (16 főre), a
tanulók száma ismét elérte a 230 főt, s közben az iskola 30 éves lett. Mintegy 60-70 fő
levelezős hallgató növelte összességében 300 fősre a teljes létszámot.
1982/83-tól – mint kiderült, ez korszakhatárt jelentett! – egy ajándékba kapott
számítógéppel elindult a számítástechnikai szakkör, az „emelgé”-ben is elkezdődött az
elektronikai ismeretszerzés, majd adatnyilvántartás és egyéb e-ügyek hosszú, jelentős
menetelése.
Az évtized közepére ismét megjavultak az érettségi és a felvételi mutatók, az iskola
állandóan és ciklikusan változó közösségének (tanári kar és technikai dolgozók ill. a diákság)
visszatérhetett az önbizalma.
Ismét nagy korszakot élt meg gimi mára szintén legendássá minősíthető, sikeres fiú
kézilabda-csapata ezekben az években. Újra kiemelkedő szaktárgyi és kulturális eredmények
(Országos Diáknapok) születtek.
Az évtized újítása volt – s nagyszerű hagyomány lett ez is (!) – hogy a tanév során
neves írók, költők, előadóművészek tartottak rendhagyó „tanórákat”, nagy sikerrel.
1985-től új oktatási törvény lépett életbe, amely megnövelte az iskolák önállóságát (pl.
a Házirend kérdésében).
1988 különleges ünnepet jelentett, a névadó Magyar László születésének 170.
évfordulóján a várudvaron felavatták Mészáros Mihály Magyar László szobrát Afrika
sziluettjével, földgömbbel a háttérben. Az ország egyik legszebb szobra festői helyen – azóta
is rendszeres ünnepi helyszíne a hagyományait tisztelő gimnáziumnak. Szintúgy, mint az
épület – lépcsőházi kisplasztika, ill. az emléktábla az egykori általános iskola falán.
1989-től a Dunaföldvárhoz való szoros kötődés is új színt kapott, a település ismét
várossá lett, így az iskola immár kisvárosi gimnáziummá vált.
1990 magyarországi történelmi éve izgalmas új helyzetet teremtett a 200 éves egykori
ferences épületben. A felbolydult ország, a megváltozott gazdasági-társadalmi körülmények, a
sorra születő Nemzeti Alaptanterv-elképzelések, a középiskolai oktatás reformötletei közt – a
gimnázium dolgozott. Újra és újra becsengettek a tanórákra, tanár és diák tette a dolgát. Az új
idők három első osztály indulását és kényszerű terjeszkedést hoztak (két osztályt a gimivel
szemközti épületben helyeztek el). Létrejöttek az iskola alapítványai is, közülük az
„Áldozzunk gyermekeink tudásáért!” napjainkig szolgálja az oktató-nevelő munka
feltételeinek javítását. Az iskola megkezdte a gazdasági-menedzseléses időszakát.
Az új kor első évtizedének első felében tovább erősödtek az 1980-as, vagy korábbi
évek hagyományai: a gólyabál, a szalagtűző ünnep, a Mikulás-est, a farsang, a diáknap, a
tanár-diák mérkőzések és a Magyar László-nap! Az ünnepnap, amelyen a gimnázium
megemlékezik a névadóról, s amelyen a Magyar László háziversenyek (korosztályonként!)
díjazottjait ünnepli az intézmény közössége és vendégei. A várudvari ünnep után az
iskolaépület tucatnyi termében különböző tudományterületek, művészeti ágak, stb. rangos,
hozzáértő előadóit hallgathatja a mindenkori diáksereg.
Az 1990-es évek közepének feltűnő jelensége volt a levelező tagozat létszámfelfutása
– egyre több munkahely kötötte érettségihez egy-egy munkakör betöltését. A munka, család
mellett megszerzett érettségi erkölcsi értéke magas volt, a kitartó tanulók sok nappalis diáknál
is jobban becsülték a megszerzett tudást, a tanárok délutáni, esti munkáját.
1995 őszén újabb jelentős állomásához érkezett a gimnázium, osztályfőnökével,
tanáraival „munkába állt” az első 6 osztályos képzésű osztály. Ezentúl minden évben egy 4 és
egy 6 osztályos gárda indult.
Az iskola saját reformjának részeként (néhány más intézményhez hasonlóan) az
osztályok megismerhették a „kis érettségik”, azaz a tantárgyi szintmérő vizsgák rendszerét.
Ezek a vizsgák színvonalas követelményeket állítottak, kemény munkát igényelt a
felkészülés, a tanulók jól hasznosíthatták a tanulási- és vizsga tapasztalatokat a nagy
érettségire és a felvételiken.
Az 1990-es évek további újdonsága, különleges színfoltja volt egy külkapcsolat
létrehozása Baden-Württemberg németországi tartomány Weikersheim városának
gimnáziumával. A partnervárosi kapcsolat azóta tartó diákcserét, időnkénti sportolói és
művészeti csoportok látogatását jelenti.
1997-ben megnyílt az MLG-büfé, komfortosabbá téve a „második otthont”.
Ugyanettől az évtől indult a Dunaföldvári Várjátékok nevű rendezvénysorozat, az első
években a gimnázium szervezésében, később a művelődési házzal közösen. Ezek a
rendezvények évről-évre májusonként (a gimnáziumban mindenkinek ez a legnagyobb
dologidő!) kerültek sorra. Az ország vagy Dunaföldvár múltjából az adott év történelmi
évfordulójához kötődő (Mátyás király, 1848, stb.) kiállítást, történelmi vetélkedőt, várudvari,
gimnázium által megírt, előállított (szerény jelmezek, díszletek), tanulók által előadott színi
előadást láthatott a közönség. A szép fekvésű Dunaföldvár idegenforgalmi vonzerejévé lett a
nagy munka a kapcsolódó sütés-főzéssel, árusokkal, látványosságokkal.
Időközben a gimnázium 45. évét taposta, ismét kiállítással emlékezett a megtett útra.
A látogatók között szaporodtak az őszülő halántékú egykori gimnazisták…
1998-ra kiderült, hogy tovább kell lépni az osztályok elhelyezését illetően (6
osztályosok hosszú képzése). Tervezés, feltételek megteremtése – leírni egyszerű(!) – az év
elején a biztató jövőt hordozva megkezdődött az új épületszárny építése! 1998 novemberére
elkészült az új épület, újabb tantermek, aula, egyéb helyiségek a Templom utcai részen és egy
igen várt, saját tornacsarnok, – az iskola közössége Magyar László napon avatta az új
helyszíneket. A korabeli 84 millió Ft-os fejlesztés értékét – az anyagin kívül a pedagógiai
értékét is(!) – növelte, hogy az MLG közössége önrészt is vállalt (alapítvány) a város pedig
kiállt a finanszírozás mellett! Akkor is érzékelhető volt, azóta is kiderülhet a krónikák
tanulmányozásából, hogy 1998 nem az iskolaépítések, – bővítések éve volt… Ez a
teljesítmény nagyszerű fejlemény volt az iskola életében.
1999-re a levelező tagozat már 6 osztályt (184 fő!) jelentett.
A továbbra is egyenletesen jó érettségi-felvételi eredmények tükrözték azt a munkát,
amit a felzárkóztató-hozzáadott értékközpontú oktató-nevelő munkával a tantestület évrőlévre
elért. A viszonylag kis iskola családias, mindenkire odafigyelő jellege sokak szemében
érték már a diákélet során is – és az öt, tíz, tizenötéves találkozókon is.
Az ezredfordulóhoz a kisebb-nagyobb vetélkedő- és versenysikereken túl
többkorcsoportos röplabdasikerek is kapcsolódtak.
2001-ben a tantestület pedagógiai programot és kerettantervet fogadott el. Ez
gondosan összegyűjtötte az iskolai munka alapelveit, feladatait. Ezek nyomán egy helyi
tanterv is összeállt.
2001/2002 jelentős informatikai fejlesztést is jelentett, az összeg felét az
önkormányzat biztosította.
2002-szeptemberére a gimnázium 50 éves lett! Ennek méltó dísze egy óriási
tornacsarnokbeli kiállítás lett, ez a tantárgyi és iskolai sajátosságokat, „ősi” és frissebb
eszközöket, dokumentumokat varázsolt egy nagy időutazássá a múlttól az akkori jelenig.
Elkészült egy évkönyv is, amely igényesen ölelte fel az eltelt ötven esztendőt. A fél
évszázadot, elmondhatatlanul sok élményével! A kisiskolások számára rendszeresen
megrendezett, ún. nyílt napokkal, a nyelvi táborokkal, a szülői-vállalati támogatásokkal, a
nagy fűtéskorszerűsítéssel, a tető felújítással (műemlék!), a technikai eszközfejlesztéssel, az
öttömösi Magyar László kapcsolattal, a számlálatlanul sok kirándulással, az érettségi
bankettekkel.
Az újabb fél évszázad kiváló teljesítménnyel indult. A 2002-ben érettségizett 56 tanuló
közül 50-en felvételiztek, közülük 45 főt felvettek egyetemre, főiskolára!
A 2003-ban módosított NAT nyomán az idegen nyelvek és az informatika még jobban
előtérbe került.
A 2004/2005 évi tanév újabb nagy fordulata: a kétszintű érettségi bevezetése. Ez a
váltás még jobban újrarendezte a továbbra is 4 és 6 osztályos képzés hangsúlyait, a vizsgakoncentrációt,
hiszen a megszerzett pontok egyúttal érettségi és felvételi eredménynek is
számítottak.
Az újabb évtizedben ismét születtek szép tanulmányi eredmények, ám a
legkiemelkedőbb eredmények a megyei szinteken is túlmutattak. Idesorolható az irodalmi
vetélkedőtől a filmkészítésen(!) át az újabb szép sportsikereken (röplabda) a mazsorett –
Európa-bajnokságig számos szép teljesítmény.
Mindeközben 2004-2005-ben 54 fő tett sikeres C típusú nyelvvizsgát, 46-an szereztek
ECDL-bizonyítványt.
A 2007-re 55 éves iskolában folyamatosan vonultak nyugdíjba az 1960-as, 1970-es
évektől a tantestület gerincét képező meghatározó tanáregyéniségek. Helyükre pályájuk elején
járó – nagyrészt volt tanítványok! – érkeztek. Utóbbiak a tantestület kb. felét jelentették, hála
az MLG-s visszahúzó erőknek.
2008-ban megalakult a Dunaföldvár-Bölcske-Madocsa Mikrotérségi Oktatási-Nevelési
Intézmény, a bölcsődéktől a középiskoláig terjedő integrációnak a gimnázium az egyik
tagintézménye lett, önállóságát megőrizve. Ekkortól a város másik, kisebb középfokú
intézményét, a szakiskolát a gimnáziumhoz csatolták. Mindkét intézmény megőrizte
sajátosságait, ám az iskolavezetés feladatai megnövekedtek.
Időközben a nagy múltú levelező tagozat megszűnt, ill. időnként fel-feltámadva esti
tagozatként (kötelezővé lett az idegen nyelv és az informatika) egy-egy osztály működött
tovább.
Ebben az évben a 340 fős, 11 osztályban tanuló diákság egy 16 fő számára
használható nyelvi labort kapott. Az új szerzemények közé tartozott: 4 interaktív tábla is a
kapcsolódó projektorokkal, laptopokkal.
A meg-megújuló iskolai társadalom legfrissebb működésbe lépő körei: a musicalcsoport
és a túraszakkör színezte a választékot, s zárkózott fel a régóta működő színjátszó
csoport mellé. Ezek az érdeklődési csoportok mintegy osztálynyi létszámmal működnek azóta
is.
A még újabb idők új lehetősége lett az előrehozott érettségik rendszere. Az egyre
népszerűbbé váló vállalással a tanulók a 10., 11. évfolyamos munkájuk további
megterhelésével igyekeztek tehermentesíteni a 12. évük zárását.
Kedvező fejlemény, hogy 2009-től már helyhez kötött ill. mobil eszközökkel minden
tanteremben lehetőség volt audiovizuális szemléltetésre.
Egy már korábban is fel-felbukkanó jelenség megerősödésére kellett felfigyelni, a 4
osztályos képzésre érkező tanulók szakmai felkészültsége, neveltségi szintje csökkent. A
gimnázium felzárkóztató foglalkozásokkal kezdte orvosolni a kedvezőtlen helyzetet.
A tantestület talált egy újfajta motivációs vonzerőt is a diákok számára: a tanév végi
legjobb tanulmányi eredményt, legjobb közösségi munkavégzést felmutatókat a következő
tanév szeptemberében egynapos „Kiválók Kirándulásá”-ra vitte. Az úticélok, programok
évente váltakoztak, a régebbi, klasszikus osztálykirándulások érték-szempontjait követték.
A diákönkormányzat-rátermett aktivistákkal és nem kis tanári háttérrel – egy-, majd
kétnapos gólyatábort szervezett. Az iskola épületében zajló programok (ott-alvással(!)) sorra
sikeresek az augusztusi tanévkezdés előtti napokban.
Az időnként változó tantárgyi erőviszonyok, a tanulmányi sikertárgyak új jelei: egyre
inkább „felnőttek” az idegen nyelvi tárgyak (műfordítói idegen nyelvi versenyek).
A 2010-es évtized elején a gimnazista sportolók – jól összeegyeztetve a tanulmányi
munkát és a sportot – továbbra is szépen teljesítettek (mazsorettek, röplabdás fiúk, kajakkenus,
sárkányhajós megyei-országos-nemzetközi sikerek).
2012-re elkészült egy újabb iskolai évkönyv a 2002-2012 közötti tíz évről – ismét
jórészt a tantestület „irodalmárai” jó tollának és ízléses szerkesztésének köszönhetően. A
kötetben az iskola eseménytörténetén kívül a színjátszóköri összefoglaló, a „Mozaikok az
iskola életéből” című visszaemlékezős fejezet, egykori tanítványok irodalmi munkái,
vendégkönyvi bejegyzések, tanári-dolgozói névsorok, tanulói névsorok, fényképek kaptak
helyet. Hasonlóan, mint az előző 50 évet bemutató kiadványban.
A 2012-2018 közötti időszak ismét számos országos irányítási-szervezeti változtatása
igényelt nagy energiákat a Magyar László Gimnázium közösségétől.
2012-ben bevezetésre került a hit-és erkölcstan. Nagy szervezőmunkát követelt a
felmenő rendszerben kialakított ún. mindennapos testnevelés.2013-tól a pedagóguséletpályamodellnek
elnevezett program indulása váltott ki izgalmakat a tanári karból.
Tovább folyt az iskolai élet „elektronizálása”. Egyre több dokumentum került az
internetes elérhetőségek körébe (érettségi témakörök, szintmérő vizsgák témakörei, a
pedagógiai program, a javítóvizsgák feladatkörei, stb.). E folyamat fontos állomása lett a 2016
őszétől működő e-napló.
A fenti munkálatok, változtatások jócskán megterhelték a tanárokat, diákokat. A
meghosszabbodott munkanapok a bejáró tanulókat (továbbra is három megye több
településéről) sújtották legjobban.
2015-ben a hazai oktatásügy újabb átalakítása a szakiskola leválasztását jelentette a
gimnáziumról, ez csökkentette az iskolavezetés terheit.
Ezekben az években újabb – időnként, ritkábban korábban is sikereket hozó –
tématerületek, tantárgyak kerültek fel az intézményi sikerlistára: kémia, biológiakörnyezetvédelem,
földrajz.
2017-ben az iskola 65. évét ünnepelte. Mind már tette többször is: iskolatörténeti
kiállítással. Az egyre patinásabb múltat, az MLG-kötődést, azok a „érzelmes” tények is
jelezték, hogy többen már unokájuk ballagására jöhettek – ugyanoda…, („háromgenerációs
MLG-be járók, nagyszülő-szülő-gyerek folytonosság)…, valamint: 2016-tól megjelentek az
„újraballagók”, az 1956-ban, majd az 1957-ben, 1958-ben érettségizettek. S valóban, 2016-
ban; ill. 2017-ben, 2018-ban újra ballagtak a gimnázium legnagyobb ünnepén, emelve az
alma mater megbecsülését.
2018-ban a gimnázium a névadó Magyar László születésével 200. évfordulójára
készül. 23 pedagógus, 4 egyéb iskolai dolgozó, 250 tanuló adja az intézmény közösségét. A
régóta jellemző, megszokott, kis-iskola-jellegű, családias közösségét.
A célok nem változtak: középfokú ismeretek átadása, az elsajátítás szintjének
ellenőrzése, felkészítés az érettségire, felsőfokú felvételre, az értelem fejlesztése, a
személyiség építésének, érzelmi gazdagodásának elősegítése, a hagyományok megbecsülése,
aktív részvétel a város életében, kölcsönösen jó tantestület-szülők kapcsolat fenntartása- a
tanuló érdekében.
A Magyar László Gimnázium rövidített története záruljon egy 1986-ból származó
vendégkönyvi bejegyzéssel. „Egy afrikai törzs, az elmolo hite szerint a jó emberek haláluk
után csillagként embertársaiknak világítanak. Ha hihetünk ebben, Magyar László csillaga ma
Dunaföldvár felett ragyog!” (Dr. Krizsán László)
Ez szép hit, miért ne hinnénk?
2018. május
Összeállította:
– A dunaföldvári Magyar László Gimnázium története 1952-2002 (Lukácsi Pál és
Bognár Zoltán munkája), 2002.,
– A duanföldvári Magyar László Gimnázium története 2002-2012 (Lukácsi Pál
munkája), 2012. nyomán
Bognár Zoltán